Turneringer Generelt

Her den generelle vejledning til vore turneringer:

Turneringsform: 

Turneringerne afvikles på Turnerings-systemet Wordfeudia, som drives af et hollandsk firma. Du kan læse mere om Wordfeudia-systemet på siden: Wordfeudia

Turneringer spilles i puljer af forskellige størrelse og efter forskellige principper. Følgende er fælles for alle turneringer.

Brættet er et standardbræt og betænkningstiden er altid for et helt spil; ikke for hvert træk. Turneringerne starter automatisk, når alle spillere har meldt sig til, og du modtager så en mail fra Wordfeudia med nærmere instruktioner. Check lige din “Spam”-bakke, hvis du ikke hører fra Wordfeudia, når turneringen starter. Følg med på turneringens hjemmeside rimeligt ofte.

Etikette:

For at sikre en fair og uproblematisk afvikling af turneringerne, er det vigtigt at du overholder følgende: Meld dig kun til, hvis du er i stand til at spille 3 spil samtidigt i løbet af den opgivne betænkningstid i et rimeligt tempo. Meld dig kun til, hvis du spiller spillene helt færdige; ikke noget med at opgive, da det ødelægger din modstanders gennemsnitlige score og kan have negativ effekt for andre spillere i turneringen. Meld dig kun til, hvis du er i stand til at opdatere dine resultater på Wordfeudias hjemmeside, når et spil er færdigt. Det er vigtigt for alle deltagerne, at du lever op til disse standarder. De øvrige spillere kan f.eks. ikke komme i gang med deres næste spil, før du har meldt tilbage og afsluttet dine spil ordentligt. Får du problemer med at overholde disse regler, så gør opmærksom på det i kommentarerne (Comment) på turneringens Wordfeudia-side, så de øvrige spillere kan tage hensyn til dette og send chatbesked til dine modstandere.

Når man rapporterer resultatet, skriver man både sin egen og sin modstanders score ind. Rapporterer man stillingen før en kamp er færdigspillet i en turnering, så opdaterer man alle sine stillinger i den pågældende turnering. Dette for at undgå mistanke om, at man forsøger at vinde tabte kampe ved at rapportere et mellemresultat, og så håbe på at modstanderen ikke rapporterer, inden tiden udløber.

“Slow Playing” er en taktik, der går ud på at komme foran i et spil, og så gøre hvad man kan for at trække tiden ud, til spillet slutter. Wordfeudia afgør på basis af scoren, hvem der vinder, når tiden udløber, og man kan så sikre sig en sejr på for eksempel 46-44, da man ikke lige “fik tid til at gøre spillet færdigt”. Det er naturligvis dybt kriminelt og uetisk at bruge “Slow Playing”. Samtidigt må vi jo erkende, at der er ting i livet, der er vigtigere end Wordfeud. Opstår der en sådan situation, så du ikke kan spille færdigt, så rapporter det på turneringens kommentarer (Comment), så de andre spillere kan forholde sig til det og send en chatbesked til din modstander. Hvis en spiller bruger “Slow Playing” imod dig, kan du klage til Wordfeudia. Det er i så tilfælde en god ide, at have nogle skærmprints til dokumentationen, hvor man kan se at modstanderen har brugt urimeligt meget tid.

Hvis en turnering kører med 72 timer til hele spillet, så bruges de 24 timer typisk i fællesskab på at sove (ikke nødvendigvis samtidigt og ikke nødvendigvis sammen); der er så 48 timer tilbage. Lad os sige, at hver spiller cirka laver 24 træk i løbet af et spil (det er ikke helt tosset), så har du og din modstander hver en time til et træk. Det duer derfor ikke, at du bruger 6 timer, 10 timer og 17 timer til at lave dine første 3 træk. Har du af eksterne årsager problemer med at opfylde dette, så skriv til din modstander i chatten og skriv en kommentar på turneringens hjemmeside, og prøv at finde nogle rimelige regler for, hvordan spillet fuldføres. Min opfattelse er, at har en spiller brugt over 75% af den fælles betænkningstid, så bør spillet betragtes som tabt for vedkommende. Problemet er blot, at en sådan afvikling af et spil kan have konsekvenser for andre spillere i turneringen. Det mest rimelige, hvis man ikke kan opfylde disse krav, er at man trækker sig fra turneringen ved at sende en mail herom til Wordfeudia; så annuleres alle ens kampe i den pågældende turnering, hvilket er en neutral måde at løse problemet på.

“Average Match Time” i din statistik fortæller om din gennemsnitlige tid for at afslutte et spil. Spiller du både “hurtige” (72 timer) og “langsomme” (96 timer og opefter) vil det være lidt svært at uddrage noget af denne statistik, men spiller du kun 72 timers spil, så skal din tid ligge “et stykke” under 72 timer. Gennemsnittet for de aktive spillere ligger på 30-40 timer, og er din egen “Average Match Time” over 40, vil du nok blive betegnet som “langsom” af de andre spillere, men der er ikke noget forkert i det.

Ud fra samme princip om rimelighed i fordeling af betænkningstid. Hvis du inviterer en spiller, og vedkommende ikke reagerer indenfor 24 timer, så trykker du på Menu og markerer, at modstanderen ikke svarer. Hvis din modstander skal invitere dig, og ikke gør det, så inviter modstanderen og vent 24 timer inden du markerer, at modstanderen ikke svarer. Det kan virke som en hård politik, men man kan ikke spille 72 timers spil, hvis man er offline i 24 timer; det er ikke fair overfor modstanderen. Er du offline igennem længere tid, er det god stil lige at nævne det i chatten og på turneringens hjemmeside, så undgår du også at en modstander rapporterer dig som “Not responding”.

Man skriver “pænt” til hinanden i Chatten. Behandl (gyldigt ord!) dine modstandere, som du  selv vil behandles og udvis lidt konduite (gyldigt ord!). Der er andet i livet end Wordfeud, og vi har alle forskellige præferencer for at være med i disse turneringer, og vi spiller ikke om en herregård. (hvem har i øvrigt råd til at have sådan en i disse tider).

Det er forbudt at beskylde andre spillere for at snyde, medmindre man har 100% holdbare beviser for det, og det er jo rimeligt svært at have. Beskyldninger om snyd fører stort set kun til, at modstanderen føler sig krænket og eventuelt holder op med at spille på Wordfeudia, og det er til stor skade for os alle.

Vi forbeholder os ret til at udelukke deltagere, som overtræder disse regler, eller rettere: Vi udelukker deltagere, som overtræder disse regler fra de turneringer, der kræver password. De turneringer, der ikke kræver password, kan vi selvfølgelig ikke gøre noget ved og for en god ordens skyld, så kan det ikke betale sig at sende klager til os medmindre det vedrører de turneringer, der kræver password.

Tilmelding:

Du skal først tilmeldes Wordfeudia, hvis du ikke allerede har en konto. Hvordan man gør det, kan du se på siden: Wordfeudia. For at blive tilmeldt visse af turneringerne, skal du bruge et Password. I visse tilfælde står Passwordet på vores side om turneringen, i andre tilfælde skal du sende en mail til os, for at få tilsendt Passwordet. Dette fremgår af vejledningen for den konkrete turnering. Herefter går du over på Wordfeudia og tilmelder dig ved at trykke “REGISTER” og så taste et eventuelt Password ind.

Når turneringen starter, er den ude af vores hænder, og Wordfeudia overtager styringen. Vi kan således ikke rette resultater, idømme gule kort eller lignende.

Afsluttende bemærkninger:

Hvis du er usikker på, hvordan det hele fungerer, så læs denne vejledning til Wordfeudia. Du kan også altid stille spørgsmål her på siden.

Når en turnering starter, er den ude af vores hænder med hensyn til point og placering, så er der sket uregelmæssigheder omkring dette, skal man selv rapportere dem til Wordfeudia. Vi kan ikke ændre scorer, behandle klager eller lignende i forbindelse med turneringerne.

Vi offentliggør løbende stillinger og vindernavne her på siden. Vi forbeholder os ret til at offentliggøre skærmbilleder med kommentarer fra de enkelte kampe med rekorder, interessante situationer m.m. uden forudgående accept fra de deltagende spillere.

Vi starter nye grupper indenfor de enkelte ligaer efterhånden som de eksisterende grupper bliver fyldt op. Vi ændrer kravene for de enkelte turneringer, hvis det for eksempel viser sig, at der er for få eller for mange, der hører til i en bestemt gruppe. Vi ændrer også antal spillere i hver gruppe for de enkelte turneringer, hvis der er for få eller for mange i hver turnering.

3 tanker om "Turneringer Generelt"

  1. Wf Speed er en 48 timers turnering. Denmark123 bringer et spørgsmål op af generel karakter:
    Hvor lang tid kan en modstander være offline, før man med rimelighed kan trykke “not responding”?
    På Feudmaster ligger der et eks. på et 72 timers spil, hvor det er sat til 24 timer, men er det rimeligt ved et 48 timers spil?

    • Nej, 48 timer kræver lidt hurtigere respons. 48 timer=2 døgn=16 timers søvn og 32 timers spil=16 timer pr. spiller, så når modstanderen ikke har svaret i 16 timer, så har vedkommende brugt al den tid, der kan tilkomme vedkommende, og det må være rimeligt at trykke “Not Responding”.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>