Vind over Wordfeud-snydere

Hvordan slår man et snydeprogram i Wordfeud

Vi har jo skrevet flere artikler om “Snyd i Wordfeud”, og gentagne gange peget på, at snydeprogrammer kun er gode til at finde lange ord eller ord, der giver mange point, men kan man rent faktisk slå et snydeprogram. Det satte vi os selv som opgave at undersøge, og her er resultatet.

Vi testede det ved at spille mod os selv, hvor den ene spiller skulle vælge det ord, snydeprogrammet valgte som det første, og den anden spillede som sædvanlig uden kunstige hjælpemidler ud over fem kopper kaffe, der dog ikke var koffeinfri. Endvidere var kravet, at mennesket skulle spille forholdsvist hurtigt; dvs. max 15 sekunder pr. træk, og vi valgte en forholdsvis åben spillestil; til forskel fra den kompakte, som vi foretrækker mod gode modstandere.

Programmet hedder WF Wizard, og kan snyde på alle sprog. Det fungerer ved, at man tager et billede af sin skærm og derefter starter WF Wizard, som så finder alle trækkene i den givne situation og laver en liste med ordene sorteret efter, hvor mange point de giver.

Den første anke er, at programmet gentagne gange foreslår ord, som ikke accepteres af Wordfeud. Det skete i alt 7 gange i løbet af spillet. I så tilfælde spillede vi det første ord, som Wordfeud ville acceptere.

Den anden anke er, at programmet selvfølgelig er elendigt til planlægning af bogstavbalance, hvilket førte til, at det brændte inde med et “Z” og “C”, som godt kunne være anbragt tidligere, hvis programmet ikke var så forhippet på at score ekstra point ved at skrive endelserne helt ud. Det er jo som regel en dårlig ide at fylde endelser på et ord, hvis man ikke behøver at gøre det for at nå et bonusfelt, men det tager programmet heller ikke hensyn til.

Det er meget karakteristisk, at programmet klarer sig bedst i starten, hvor der er mange åbninger, hvor man kan anbringe lange halvkryptiske ord, som ikke indgår i standardspillerens vokabularium. “MUNDUR” er f.eks. et gammelt ord for “MUNDERING”. “SÅGU”, “TSAR” og “SIKH” er heller ikke ord, man anvender så ofte, men dem finder programmet selvfølgelig uden problemer, da det jo undersøger alle muligheder.

Efterhånden som spillet skrider fremad, slår erfaringen dog igennem, og den menneskelige spiller genopretter pointbalancen; dette sker ved 40 brikker tilbage i “posen”. Herefter får programmet store problemer; dels fordi det ikke har skilt sig af med de “svære” bogstaver; dels fordi det bliver vanskeligere at skrive lange ord, som er det programmet helst vil.

En anden vigtig pointe er, at programmet lukker op for alt for mange muligheder for modstanderen. Programmet har ingen fornemmelse for den defensive side af Wordfeud. Det noterer sig selvfølgelig heller ikke, om det åbner for et “C” i et “TL”-felt; ligesom det ikke aner om modstanderen med høj sandsynlighed kunne sidde med et sådant “C”.

Spillet slutter 474-418 til mennesket, og sejren ville have blevet endnu større, hvis mennesket havde fået mere tid. Havde vi valgt en kompakt spillestil, var programmet næppe kommet over 400.

Hvad skal man så gøre, hvis man er oppe mod et snydeprogram?

1. Det er vigtigt, at man ikke lader sig gå på af, at snydeprogrammet  kommer foran. De fleste Wordfeud spillere er rimeligt gode til ord med 2, 3 og 4 bogstaver, men som du kan se af statistikken “Ordlængder“,  så er der under 4.000 ord med 2 til 4 bogstaver og ca. 45.000 ord med 5 til 8 bogstaver, og det er i disse ord, at snydeprogrammet har sin fordel. Efterhånden som brættet bliver fyldt med bogstaver, bliver fordelen mindre for snydeprogrammet.

2. Det er vigtigt, at du spiller kompakt. Det tog vi ikke hensyn til, da vi spillede dette spil, men kompakt spil reducerer antallet af lange ord, der kan anbringes, og det reducerer derfor samtidigt snydeprogrammets fordel; især i starten kommer du voldsomt bagud, hvis du spiller for åbent med lange ord med “nemme” bogstaver.

3. Vær opmærksom på at udnytte de TL, DW og TW felter, som snydeprogrammet igen og igen blotter. Bloker felterne, hvis du ikke selv kan udnytte dem. Husk på, at selv om programmet blotter felterne, og derved udviser manglende forståelse for taktik og strategi, så udnytter programmet selvfølgelig felterne i næste træk, hvis du ikke gør noget, da det så lige pludselig kan se, at feltet giver mange point.

4. Ligger du på et snit under 350, så har du næppe mange chancer, men så må du jo bare læse nogle flere artikler eller bøger eller spille nogle flere spil. Du kan også vælge at købe et snydeprogram, men så bliver du aldrig bedre til Wordfeud; snarere tværtimod. Endelig kan du selvfølgelig vælge at købe vores bog: “Vind i Wordfeud“, som vil give dig redskaberne til at blive en “Plus 350″-spiller uden snyd.

Så konklusionen er, man kan altså godt slå snydeprogrammerne, hvis man er i stand til at komme over omkring 350 point, og det er der en del, der er.

Forsøget blev omtalt i Århus Stiftstidende og forfatteren var i P4 Formiddag fredag den 27. april angående forsøget og bogen “Vind i Wordfeud”. Du kan høre indslaget her (1 time og 30 minutter inde i udsendelsen)  (Findes vist ikke mere i deres arkiver pr. 9. november 2012)

Her slutbilledet:

Snyd i Wordfeud. Mennesket slår snyderen